Intiimikirurgia ja PRP

Limakalvojen kuivuminen

Mikäli ongelmana on vulvan alueen kuivuus, limakalvojen kuivuminen ja siitä johtuva kivuliaisuus ja kyvyttömyys esimerkiksi normaaliin yhdyntään on tilanne mahdollisesti korjattavissa PRP-hoidolla (n.s. vampyyrihoidolla), jossa omasta verestä erotellaan plasma ja verihiutaleet, tämä verihiutaleilla rikastettu plasma (PRP) ruiskutetaan paikallispuudutuksessa limakalvojen alle. PRPn sisältämä kasvutekijärikaste auttaa limakalvoja uudistumaan ja usein jo kertahoidolla, lähes aina kahdella hoitokerralla saadaan limakalvojen tointa normaaliksi, kuivuus ja yhdyntäkivut häviävät.

Virtsankarkailu

BIOBRIDGE kongressissa 26-27.9.2016 Venetsiassa tuli intiimialueen hoitoihin aivan uusia tuulia, myös virtsainkarkailua eli inkontinenssia voi hoitaa virtsaputken viereen annettavalla PRP hoidolla. Virtsainkontinenssi on naisilla varsin yleinen vaiva amerikkalaisilla yliopisto-opiskelijoilla tehdyssä tutkimuksessa vaivasta kärsi jopa 5% nuorista naisista. Iän myötä synnytykset, muut sairaudet ja menopaussiin liittyvät hormonimuutokset aiheuttavat sen, että inkontinenssista kärsivien määrä kohoaa.. Inkontinenssi on varsin invalidisoiva sairaus, ihminen tuntee itsensä likaiseksi, pelkää hajua, saattaa välttää sosiaalisia kontakteja, urheilua ja normaalia seksuaalista kanssakäymistä. Usein jo kertahoito PRPllä auttaa. Tällöin sulkijalihaksen toiminta normaalistuu ja parantunut kudostasapaino alueella auttaa niin stress- kuin urge -tyyppiseen inkontinenssiin. 87 % stressi-inkontinenssista kärsivistä ja 80% urge- tai sekamuotoisesta inkontinenssista kärsivistä sai avun kolmen kuukauden kuluttua hoidosta.

Lichen sclerosus

Lichen sclerosus on krooninen usein häpyalueelle tuleva ihotauti, joka johtaa ihon kuivumiseen, kivuliaisiin haavoihin, emättimen suuaukon kapeutumiseen ja yhdyntäkipuihin. Mikäli tilaa ei hoideta saattaa alueelle pahimmillaan vuosien mittaan kehittyä karsinooma. PRP hoito kertahoitona saa oireet häviämään suurelta osalta häpyalueen ihoa ja toisella käsittelyllä saadaan jäljelle jääneet alueet yleensä kokonaan häviämään. Samalla haavat umpeutuvat ja kivut häviävät. Sama muutos on havaittu mikroskooppitutkimuksissa, lichen sclerosukselle tyypilliset kudosmuutokset ja tulehdusreaktio häviävät.

Intiimikirurgia ja PRP

Intiimialueen vaivat ovat yllättävän yleisiä, mutta niitä häpeillään eikä niistä usein kerrota edes lääkärille. Ne saattavat johtaa urheilun välttämiseen, sosiaalisten kontaktien ja normaalin seksuaalisen kanssakäymisen välttelyyn ja jopa eristäytymiseen, häpeän ja riittämättömyyden tunteisiin.

Häpyhuulten vaivat

Tavallisimpia vaivoja ovat häpyhuulten ongelmat ne voivat olla liian suuret, varsinkin ulos roikkuvat pienemmät häpyhuulet (labia minores), jotka eivät peity isoilla häpyhuulilla (labia majores) ovat ujostelun ja häpeilyn aihe. Vaiva voi olla myös kiusallinen häpyhuulet kuivuvat, ovat arat ja ääritapauksissa niihin voi tulla haavaumia. Myös tietyt urheilulajit, kuten pyöräily, voivat olla hankalia tai mahdottomia. Vaiva on kuitenkin korjattavissa nopealla kirurgisella toimenpiteellä, häpyhuulet ensin pintapuudutetaan geelillä ja sitten normaalilla puudutusaineella, tämä sen vuoksi, että herkällä alueella ohut puudutusneulakin saattaa tuntua kivuliaalta. Myös isot häpyhuulet voivat olla roikkuvat, tällöin toimenpide on samanlainen, mutta se tehdään isoihin häpyhuuliin.

Joskus isot häpyhuulet eivät riitä peittämään arkaa emättimen suualuetta ja häpykieltä (klitorista), nämä kuivuvat ja saattavat olla hyvin arkoja. Isot häpyhuulet saattavat olla epäsymmetriset. Kummassakin tapauksessa tilannetta voidaan auttaa rasvansiirrolla. Rasvaa tarvitaa usein varsin pieni määrä, vain n 10-20 ml ja se ruiskutetaan paikallispuudutuksessa häpyhuuliin.

Toimenpiteen kulku

Ennalta tehdyn piirroksen mukaan poistetaan ylimääräinen kudos ja huolehditaan, että alueelle ei jää verenvuotoja. Lopuksi haava suljetaan pehmeällä sulavalla langalla eikä ompeleita siten tarvitse poistaa.

Jatkohoito

Jatkohoidoksi suositellaan ensimmäisille vuorokausille siteen käyttöä, että haavasta mahdollisesti tihkuva veri ei tahrisi vaatteita ja alapesua aina WCssä käynnin jälkeen.

Orgasmikyvyttömyys

Kyvyttömyys saada orgasmi on myös erittäin ikävä ja hankala vaiva. PRP hoidon on havaittu auttavan tähän, oikein suunnattu injektio merkittävästi lisää genitaalialueen herkkyyttä ja parantaa sukupuolielämän laatua. Tämän hoidon tehoon on merkittävästi auttanut lisääntynyt ymmärrys naisen sukupuolielimen toiminnasta ja ennen kaikkea paisuvaiskudoksen ja emättimen etuseinällä sijaitsevan niin sanotun G-rauhasen (Skene's gland) toiminnasta. Tämä uusi tieto on vaikuttanut injektiokohtien valintaa ja siten hoidon tehoon. Oikein annetun PRP injektion on todettu merkittävästi lisäävän alueen herkkyyttä ja parantavan seksuaalielämää.